puskák
2006.06.20. 21:35
21. század módszerei Hozzávalók: 1db diktafon és a hozzávaló egyfüldugós fülhallgató. Ha tudod elöre a témáját a dogának akkor o l y a n l a ss a n mondod rá hogy tudd írni amikor hallgatod. Ha hosszú hajad van, mint nekem akkor jobb használni de nem kell elkeseredni mert petya tudja a megoldást.
Hosszú ujju polót húzol, a diktafont berakod az inged ujjába úgy, hogy a könyöködnél legyen. A vezetéket kivezeted a tenyeredbe és várod a feladatokat. Ha megkaptad nyomsz egy Play-t, a bal tenyeredet a füledhez rakod és könyökölsz, mint aki fáradt. Jótanácsként csak annyit, hogy ne mondd túl halkan mert akkor nem hallod, de ne is hangosítsd fel nagyon mert meghallhatják. Ne mondd el doga elött senkinek mert téged fognak nézni egész órán. A témakörök között hagyj 4 másodperc csendet majd fütyülj egyet. Így ha nem kellenek egyes témák akkor hallgatod miközben pörgeted és számolod a sípolásokat és kapod az ötöst.
Ne szórol szóra mondd rá mert kiderül hogy egy zseni vagy és bedugnak a diliházba. Az elem legyen jó. Ha van mobilod és hozzá pénzed, jobb ennél is a head-set-es puskázás mert ott mindent be tudnak mondani a haverjaid, miközben kiolvassák az enciklopédiából vagy megoldják a feladatot.
A pad 1, Fogsz egy kemény kartonlapot. 2, Vágsz belőlle egy 7 cm hosszú és 5 cm széles darabot. 3, Fogsz egy A/4 es lapot. 4, Azt is olyan méretüre vágod mint a kemény lapot hogy rá tudd ragasztani. 5, Már ahogy mondtam ráragasztod.(lehetőleg celluxal mert ha folyékonnyal csinálod akkor hullámos lesz a lap arról nem is beszélve hogy áttázik!) 6, Fogsz egy rajzszöget és óra előtt felszúrod úgy a pad alá (oda ahova kirakod a könyveket meg amin írsz csak a másik oldalára azaz alá).Az a lényeg hogy ki tudd fordítan a pad alól ha szükség van rá!Ha jön a tanár akkor meg csak visszafordítod és észre sem veszi!
Az én módszreremet már sokszor próbáltam és sikerál a dolog. A tankönyvet szépen becsukva a padba teszem óra elején. De persze egy kisebb papírcetlit berakok könyvjelzőnek... Mikor egy óvatlan pillanatban nem figyel a tanár kinyitom és az aláhúzott lényeget (tudnillik alá kell előtte húzni) szépen kimásolom a papírra. Használjátok egészséggel
1. Reggel korán érj be az iskolába, hozz magaddal egy A4-es lapot, celluxot és a puskát. (Ez lehetőleg kisebb legyen A4-esnél.) 2. Ragaszd oda az üres lapot a pad aljára. Mind a négy oldalát teljesen ragaszd le. 3. Egy picit hajlítsd be, hogy könnyedén beletehesd a lapokat. 4. Ez a lépés következik az előző 2. feléből: ebbe a bugyorba tedd bele a puskalapokat, majd amikor kell, húzd elő. Veszélyes helyzetekben pedig vadul hajolj rá a dolgozatlapokra...
Soxerencsét a használathoz:
Az egész pofonegyszerű: kivágsz egy kb 5 ször 5-ös kis négyzetet, és ráírod az anyagot. Ráragaszatsz (felűl) egy celluxcsíkot, és felragasztod a pad belsejébe, úgy hogy az a pad belső részének tetejéről nézzen rád. Csak ennyi, és szerintem tök egyszerű, mellesleg sikert hoz.
A megoldás roppant egyszerű:
egy kemény kartonlapra írd rá azt, amire szükséged van, és egy rajzszöggel, vagy valami mással erősítsd rá a pad lábad felőli színére(gyk:aljára). Óra közben, ha kihajtod, láthatóvá válik az írásod! Csak nehogy fejjel lefelé rögzítsd fel! :-)
Milyen szinű is a padod?
Egy érdekes puskát mutatok most be. Legyen kéznél fólia és színesnyomtató. Holnap dogát írtok föciből és még nincsen puskád. Először is megnézed, hogy milyen színű a pad, ahol írni fogjátok a dogát. (ha nem bízol a memóriádba egy kis bicskával le is faraghatsz a pad tetejéből) Hazamész és a Wordben megírod a puskát és olyan színűre fested a betűket, mint amilyen a pad színe.(azt is meg lehet csinálni, hogy a levágott paddarabból a pad színét bevinni scannerrel a gépbe, majd olyan színűre festeni a betűket) Majd ezt a szöveget a fóliára rányomtatni. Ha a fóliát rárakod a padra nem látszik a szöveg, de, ha ezt a fóliát rácsúsztatod a dogapapírodra, akkor már mindent tökéletesen ki tudsz olvasni.
A tanár háta mögött
20-30 perces dogákra egy elég tuti, bár ugyanannyira pofátlan módszer: Mikor tudod, hogy a doga nem lesz egész órás, és üres lapra kell írni, akkor a válaszok helyett csupán ugyanannyi mennyiségű baromságot írsz le a papírra. Amikor a tanár beszedi simán odaadod. Onnantól óra végéig megy a munka: Könyvedből ugyanolyan formátummal megírod a hibátlan dogád, mint ahogy beadtad. Csak ez nem 1-es már, hanem 5-ös. Óra végén megdumálod valamelyik haveroddal, hogy hívja oda a tanárt és dumáljon vele valamiről hosszan. Valaki takar és te a teljesen rossz dogádat közben a tanári asztalról kicseréled a hibátlanra. Nekem eddig kb. 30-szor bevált. Még soha nem buktam le. Használjátok egészséggel!!!
Ciril betűk
Mi úgy csináltuk, hogy ciril betükkel írtuk a táblára a puskát (orosz-német szakon végeztünk)ez pl. német szódolgozátnál nagyon jól bevált. jól teleírtuk a táblát és arra hivatkoztunk, hogy nem volt idönk szünetben letörölni az elözö orosz óra maradványait. Soha nem jöttek rá , ez fizikánál is bevált.
próbáljátok ki
sok sikert hozzá
Végigolvastam az itt leírt módszereket, de konkrétan az enyémmel nem találkoztam. Tkp. a "matrica" kategóriába tartozik. Megírom Wordben a lényeget, megformázom úgy, hogy 2-2,5 cm-es hasábban legyen a szöveg (3-4pt betűmérettel). Nyomtatás után kivágom a csíko(ka)t. Ez(eke)t tovább vágom vízszintes irányban úgy, hogy a hossza kb. 3,5-4,5 cm legyen - a karom aljának szélessége. Körbecelluxozom a darabokat, így ha felragasztom őket a karomra, nem történik károsodás, hiszem több órát is fent lehet, és ez idő alatt nem kevés testnedv termelődhet. A ragasztás még a terembe bevonuláskor/szünetben, logikusan úgy történik, hogy a csíkdarabokat vízszintesen egymásmellé helyezzük, alul-felül ráhelyezünk egy cellux-csíkot, hogy kb. a szélességének a fele-kétharmada legyen a darabokon
Érdemes az ellentétes kézre ragasztani, mint amivel írunk, ugyanakkor úgy elhelyezkedni, hogy bal kéz esetén lehetőleg a jobb oldali padsorba kerüljünk, vagy fordítva. Előnyös a hosszú ujjú poló/ing/stb., bár én anélkül is át tudom vészelni. Hosszú ujj esetén alaphelyzetben le van engedve a ruha szára, használatkor pedig felhúzva. Ha közelít a tanár/vizsgabiztos, egyetlen karrándítással vissza lehet húzni - nem feltünő -, vagy egyszerűen lefordítani a karunkat.
Most 10.-es vagyok, és 7. (gimi) óta használom ezt a módszert, és egyetlen egyszer sem buktam le. Egy hátrány lehet, ha a tanár elég "kiszámíthatatlan" - óra elején úgy néz ki, hogy nem írjuk meg a témazárót, már felig leszedtem a puskát, később pedig "vegyetek elő papírlapot" :(
Egyéntől függően, csak az tudja használni, aki nem allergiás a műanyagra, és kibírja a cellux okozta viszketést :)
Csomagoló papír A modszerem akkor jön be, ha a tanár nem kéri, hogy pakolj el mindent az asztalról! A csomagoló pappírra írd az aktuális puskádat! És egyszerűen, de nem feltűnően olvasd le róla doga közben! Ha ez rizikósan hangzik, elterelőként pakolj ki az asztalra több cuccot is! Ha ezek után is feltűnőnek érzed ötleteimet, ne aggódj! Írj a vignettára neved, osztályod közé, persze csak cerkával. Így újrahasznosítható módszerként alkalmazhatod, amikor kiradírozod!
Egy tanár tuti módszerei puskázásra Nagyon jók ezek a módszerek, de mivel tanárként végeztem, higyjétek el, hogy az esetek 95%-ában tudja a tanár, hogy puskázol. Legalábbis amikor én voltam gyakorlaton, hát alig bírtam ki, hogy hangosan fel ne nyerítsek. Természetesen (bár nem kéne, hogy természetes legyen!) én is puskáztam az iskolák minden szintjén. Az én módszeremet azonban még nem írta le senki. Ez pedig a következő:
Az A4-es lapot hosszában 4 esetleg 5 csíkra vágod (kinek mekkora a keze) és azokra írod az anyagot. A csíkok legyenek egyforma szélesek. Összeragasztod őket cellux-szal, így egy nagyon hosszú csíkot kapsz. Ezt a csíkot pedig harmónikaszerűen összehajtogatod. Így egy lapozgatós puskát kapsz, ami elfér a tenyered közepén és töménytelen mennyiségű anyag fér rá. Ha wordben csinálod, akkor is hasábosra tördeld és véleményem szerint a 6-os betűméret a legjobb. Persze, ha jó a szemed. Az egyik mód a puskázásra: a padon van a kezed és a hüvelykujjaddal lapozol a puskában;
A másik módszer, hogy a lábad közé teszed és terpeszben látod az egészet. Csak néha nyúlsz le, amikor lapozni kell. Ez a módszer nem biztos, hogy jó az általános és középiskolában, de a főiskolán, ahol gyakran több százan is vizsgáztunk egyszerre (5 felügyelő tanár mellett), tökéletes volt.
Ellenőrző a padon Rengeteg puskázási módozatot olvastam itt,biztos mind hatékony az azt használója szemében, de én elmondom az én szememben mégiscsak mi a legjobb:
Mi az ami dogaírás közben abszolút nem feltűnő a padon? Tolltartó,ellenőrző.Ezek még akkor is nyugodtan "kint felejtődhetnek" a padon,ha mindent el kell tenni a táskába. Ilyen alkalmakkor még senki nem szólt,hogy ezt a két dolgot is tegyem el a padról. Mert annyira természetes, hogy kinn van pl. az ellenőrző. Az ellenőrző........... "Felkészüléskor" a puskapapírt egy ellenőrző-lap mérteűre vágod,felírod a szöveget, dogaírásnál beteszed az ell. lapjai közé,rá a tolltartó. Tanár kiadja doga,jobb esetben le is ül,még jobb esetben olvas is valamit( megesettt már!). Szépen kihúzod a tolltartó alól az ellenőrzőt,amely így közéd, és a tanár figyelő szemei elől elrejtő tolltartó közé kerül. Felnyitod ott ahova a puskát tetted,máris lehet olvasni. Biztosabb szituációban ki is lehet nyugodtan húzni,és pimaszul egyenesen a padra tett papírról másolni. Egész történelem tételeket (VAGY AKÁRMIT!!!!!) lehet így leírni. Ha tanár járkál az már húzósabb,de amikor épp háttal van,nem gond. Ha feláll a tanári asztaltól,ugye mindenki hangos papírcsörgéssel teszi el a füzetét. Ekkor mi hanyagul a mutatóujjunkkal visszatolhatjuk a puskát az ellenőrőzőbe,és nyugodtan belemosolyoghatunk a tanár arcába. Eddig 99%-ban bevált.Persze okosan kell csinálni.
Jótanács: ha több puskát írunk,és a dogalapok kiosztása után megállapítottuk,melyik az "aktuális" (azaz melyikre írtuk a dogában szereplő témakört), a többi kis lapocskát azonnal gyűrjük be a táskánkba! Növeli a lebukás esélyét bármilyen kis felesleges papírszelet.
További MÉRHETELEN előny,ha valaki kissé hátul,a fal mellett ül úgy,hogy előtte két "nagyon széles" osztálytársa ül.
Amikor semmi nem maradhat a padon: A megoldás roppant egyszerű:
egy kemény kartonlapra írd rá azt, amire szükséged van, és egy rajzszöggel, vagy valami mással erősítsd rá a pad lábad felőli színére(gyk:aljára). Óra közben, ha kihajtod, láthatóvá válik az írásod! Csak nehogy fejjel lefelé rögzítsd fel! :-)
Ha sétál a tanár Pofátlan dolog, de tutijó, ha sikerül. Egy celluxcsík, és a puska szükséges, és csak akkor müködik, ha a tanár járkál. Mikor pont előtted van, eccerüen a hátára ragasztod a cetlit(rizikós dolog, ha lebux, másnap az elbocsátóleveledet tarthatod a kezedben). Ha bejön, aki előtt elhalad a tanár, csak a hátára néz, és irja amit kell:)
Amikor van fogalmad az anyagról Ez a módszer akkor válik be igazán, ha van valami fogalmad az anyagról, és ha kapsz képletgyűjteményt.
Sajnálatos módon a tanárok által gyártott képletgyűjtemény úgy van megfogalmazva, hogy még a kitűnő tanuló se érti, hogy mit vakernak...
Ennek elkerülése végett + lapokkal kell rendelkezned, amelyekre a saját (remélhetőleg) érthető nyelveden le van írva egy csomó adat.
Ezeket a + lapokat egyszerűen beteszed a gyári képletgyűjteménybe és pofátlanul lapozgatod óra közben. Arra azért vigyázz, ha a tanárok cirkálnak. Ilyenkor érdemes egymást figyelmeztetni.
Az se rossz megoldás(arra az esetre, ha nem kapsz képletgyűjteményt), ha a dolgozatpapírok közé teszed a lapokat. Ennek az a veszélye, hogy a fősulikon gyakran színes, és/vagy lepecsételt lapokat kapsz.
1-2 jótanács:
-ne legyen tömérdek mennyiségű puskád, de legalább 2-3 feltétlenül szükséges.
-ha lusta vagy, és még arra sincs erőd/energiád, hogy saját kezűleg készíts puskát, fénymásold le másokét (vigyázat: az ő rövidítéseiket lehet, hogy nem érted), vagy egyszerűen a tankönyv lényeges oldalait kicsinyítsd le (fénymásolóval), majd vágd körbe és tűzd össze.
-szerintem nem árt, ha van fogalmad az anyagról, mert pár pontot a saját tudásoddal is megszerezhetsz. (lehet, hogy pont ennyi kell a ketteshez.)
-feladatokat is kidolgozhatsz, de csak úgy, ha azt általánosítani tudod, és több feladathoz is fel lehet használni. Nem érdemes számokat használni, inkább betűkkel általánosíts, így nem kell azon gondolkozni, hogy hogyan jött ki az adott eredmény.
Harmonika puska Ez mindenféle tantárgyhoz használható bár egy kicsit bonyolultan lehet csak elmagyarázni: szóval: 1. veszel egy kemény irólap szélességű és kb 5-8 cm magas lapot. 2. 4 egyenlő részre hatogatod 3. kihajtogatod majd félbehajtod. 4. bevágdosod 1-1 cm távolságra emgymástól addig mig a hajtásig ( ha teljesen kihajtogatod akkor ugy kell kinéznie hogy egy cikk egész aztán 2 amin vágások vannak aztán megint egy egész.) 5. csinálsz k db olyan szélességű és magasságú papirkát mint egy cikk. 6. beledugod ugy hogy egy rész alul egy felül stb mig el nem fogy a másik cetlivel ugyanezt csak ha a másikat ugy kezdted hogy felül a cetlike látszik akkor a másiknál a cetlike alulról kezdődjön szóval egyik oldal: fölül-alul-fölül-stb. a másik: alul-felül-alul-felül... 7. összehajtogatod harmonika szerűen 8.firditsd magad felé úgy a kis puskát hogy a félbevágott rész félbeahjtott részét ott a vagdosott oldalakat nyisd kétfelé úgy hogy csak 2 részből álljon a pusi.Na oda belúlre irj. ( tanárok nincsenek olyan eszesek hogy össze vissza hajtogasa) Aztán már csak ha irtál belűlre a két végét megfogod és széthűzod hogy sik legyen.
Hasznos tanácsok Az én módszeremhez nem kell nagy fantázia, de nekem eddig bevált, hiszen tutibiztos, hogy a tanár nem a padlót nézi. Tehát a módszer: Vázlatokban, halványan, ceruzával a padod alá, mellé (lehetség szerint)feljegyzeteled a puskádat. Mikor használod, előbb meredj ki az ablakon, mintha gondolkodnál, aztán szép lassan vidd a tekinteted a föld felé, és ne feltűnően (bambulva és gondolkozó fejet vágva) olvad le ami kell.
Minden puskánál vigyázni kell erre: 1. Ahogy megnézted, gondolkozz még egy kicsit, ne azonnal írj, mert az feltűnő!!!
2. Ne nézz gyakran a tanárra, inkább csak mellé vhova, úgy is lehet látni, hogy épp merre néz.
3. Jó módszer még a padtárs lesésénél, ha közben úgy teszel, mintha írnál. Hiszen írni és lesni egyszerre nem tudsz...
4. Abszolút legyél természetes!!!
Hibajavító roller A hibajavító rollerekből még lehet kapni nagyobbacskákat is. Ezeket zömében ki lehet nyitni(tekercs csere miatt), de némi belső átalakítással méretre szabott lapon sok tudomány fér bele...A mű vegén célszerű a lapot szövegkiemelővel átsatírozni, hogy könnyebb legyen elovasni.Hasznos, mert ha a tanár épp szembe néz, akkor sem lehet észrevenni.
Izzadós módszer
Ezt a modszert csak tesi óra után érdemes használni, amikor folyik rólad a viz és el vagy fáradva. Na az a lényeg hogy megirod a puskát (nem kell kis betűkkel sőt minél nagyobb annál jobb)és ezt úgy beleteszed a pólódba hogy ha belenézel a nyakán keresztül (mintha fujnád a hasad mert meleged van) akkor lássad.
Egy egyszerű, de nagyszerű módszer
Egyszerű, de nagyszerű. Lebukás esélye egyenlő a nullával. A siker garantált. A teendő a következő: Fogsz egy megfelelő, érintetlen papírt és egy rotringceruzát, de grafit hegy nem szükséges, mert hegy nélkül fogod használni. Ugyanis egyszerűen ezzel fogod a papírlapra karcolni a szükséges anyagot. Csak Te látod, a tanár nem. Ő csak egy üres papírlapot fog látni. Ha Irodalom írásbeliről van szó, akár rögtön át is írhatod tintával a karcolatokat. A módszer nem egyszerű, szépen ki kell tapasztalni az egészet, hogy milyen kellékek szükségesek egy ilyen puska elkészítéséhez.
Két modern módszer
1.Az ügyvéd barátomnak sokat kelett volna tanulnia de ő gondolt egyet és rámondta a PC-re és úgy írtam föl neki egy audió CD-re hogy külön trac-ba tettük a témaköröket. A srácnak csak azt kelett tudnia hogy a kérdésre melyik tracban van a mondókája! Tudsz lapozgatni a trackok között!! Ezt könnyen lehet a zsebben esetleg a padban is nyomkodni! (Ügye kell hozzá egy discman is)
2.Ez a módszer csak nagy létszámú előadó esetében és sok diákkal jön be. Azoknál a tantárgyaknál, ahol nem lehet puskázni, (mert mindenki egyedi feladatot kap) és sokat kell számolni, illetve képleteket behelyettesíteni. Én a mechanika ZH-kon alkalmaztam! Teljes sikerrel!! Végy egy laptopot és beszéld meg a csoport társaiddal, hogy fedeznek! Az előre (EXEL-ben) megírt képleteket használhatjuk. A társaidnak csak egy előre megírt űrlapot kell kitölteni és az adatokat begépelve az eredményeket, visszaküldeni! Biztonságosabb egy SMS rendszer amikor a gép kint van és te csak az adatokat küldöd ki SMS-en, és erre kapod a válaszokat!! (Az SMS renszer grafikus megoldásnál nem alkalmazható).
|